Sunday, May 15, 2011

Sweet Seventeen


Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang melimpahkan rahmat yang tidak terhingga. Hari ini genaplah umur saya 17 tahun. Terima kasih kepada keluarga,guru-guru dan sahabat handai yang mengucapkan Selamat Hari Lahir. Dalam gembira menyambut hari lahir, terdetik juga ketakutan dalam diri. Kenapa? Tidakkah kita sedar, setiap kali kita menyambut hari lahir, setiap kali itulah ajal kita semakin dekat. Itulah yang merisaukan saya. Bukan takut untuk berjumpa Allah. Malah gembira untuk bertemu denganNya. Tapi, sudah cukup dan memadaikah amalan yang telah saya lakukan sepanjang kehidupan saya dimuka bumi ini. Sudah dapatkah amalan saya men'cover' segala kesilapan dan dosa yang saya lakukan dimuka bumi ini? Itulah persoalan yang saya takutkan..
Apa-apa pun, saya sangat gembira dan berterima kasih kepada semua yang meng'wish' saya.  Dan bebanyak terima kasih kepada yang telah mendoakan saya pada hari ini. Itulah kegembiraan saya. Tidak saya minta hadiah yang banyak dan mahal, tidak saya minta ucapan yang bertimbun-timbun. Saya hanya minta doa dari kalian, tetapi terima kasih atas segalanya. Semoga Allah merahmati kalian. Terima kasih, syukran, thank you, arigato', kamsahamida, spasiba balshoii, grazie,.....
Selamat Hari Lahir kepada sahabat saya, Hazimah binti Ariffin. Hari lahir kita sama, ya Ukhti...Tapi perangai kita berbeza. Hehe.. Moga Allah merahmatimu..


Tidak mulut bermain kata, jika hati tidak menurutinya
Tidak hati rasa gembira, jika tidak kena harinya

Seperti tercatat pada Sijil Kelahiran
dengan waktunya pada jam 7.24 pagi
Maka ini harinya
HARI ULANGTAHUN KELAHIRAN AKU
Seperti pertanyaan klise
Apa yang dihajati pada Hari Lahirmu?
Aku cuma mahu kehidupan yang aman, selesa dan diberkati
Punyai rasa hati yang menyayangi
Merasa diri disayangi
Berkesempatan melihat ummah yang terislah
Ketenangan dalam hidup yang seterusnya
Terima kasih ibu!
kerana melahirkan aku
Terima kasih Allah!
kerana memberi kehidupan ini kepada aku
Sudah banyak tahun jumlah hari lahir yang ku lalui
Sudah banyak cerita disebaliknya ku tempuhi
Di usia sebegini, aku tidak mahu apa-apa lagi
Seperti pepatah Buya Hamka,
Tidak usah kami diberi kata,
Dipakai kata akan luntur,
Susah kami diberi nasi,
Dimakan nasi akan habis,
Berilah kami hati yang suci, muka jernih,
Budi baik dibawa mati…






2 comments:

  1. hari nie birthday dr haziqah ke???
    sanah helwah ye dr haziqah..
    may allah bless u..(^_^)

    ReplyDelete